Konferencje

Edukacja wobec zmian cywilizacyjnych - 11-13 maja 2014

Zakład Pedagogiki Pracy i Andragogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej na temat: Edukacja wobec zmian cywilizacyjnych, która odbędzie się w dniach 11-13 maja 2014 r. w Ciechocinku.

Założenia organizacyjno-programowe ogólnopolskiej konferencji naukowej

Przeobrażenia, które nieustannie zachodzą w obszarze edukacji są efektem zmian o charakterze cywilizacyjnym; są ich konsekwencją. Sytuacja zmiany sprawia, że całkowitym przemianom ulega całokształt dotychczasowych doświadczeń człowieka we wszystkich sferach jego funkcjonowania. Z kolei dynamiczne tempo zmian cywilizacyjnych, których jesteśmy nie tylko świadkami, ale i uczestnikami, zmusza do działań w zakresie przygotowania człowieka do życia i pracy w nieustannie zmieniającym się świecie. Jednym ze sposobów ułatwiających człowiekowi odnajdywanie się w tej skomplikowanej współczesności jest właśnie edukacja.

Tematyka edukacji była już wielokrotnie podejmowana na spotkaniach naukowych organizowanych przez bydgoskie środowisko pedagogów pracy. Uznanie zmian cywilizacyjnych za wyzwanie dla edukacji stwarza wiele przesłanek uzasadniających konieczność kontynuowania wcześniej podjętych rozważań, a także ich nieustannego wzbogacania zarówno o refleksję teoretyczną, jak i prezentację doświadczeń praktycznych. Prowokowanie do dyskusji i refleksji na proponowany temat konferencji wydaje się więc jak najbardziej uzasadnione i społecznie potrzebne.

Problem wpływu zmian cywilizacyjnych na edukację powinien być rozpatrywany
w wielu perspektywach i wielu kontekstach. Mając na uwadze funkcje edukacji oraz jej rolę zarówno dla społeczeństwa jako całości, jak i dla poszczególnych jednostek oraz szeroko rozumianej gospodarki, Organizatorzy pod rozwagę proponują przyjąć trzy następujące płaszczyzny:

  • Indywidualną, z perspektywy której problem zmian dotyka fundamentalnych kwestii uczestnictwa bądź też wykluczenia z głównego nurtu przemian, a także statusów społeczno-zawodowych, prestiżu, standardu życia, dostępu i możliwości korzystania z podstawowych struktur państwa demokratycznego, jakości oraz wielkości puli szans życiowych.
  • Społeczną, z perspektywy której problem zmian dotyka organizacji życia społecznego, zacierania tradycyjnych form porządku społecznego, bezustannego tworzenia coraz to nowych reguł i praktyk społecznych o cechach niepewności, nieprzewidywalności i ambiwalencji; konieczności rozwijania w społeczeństwie woli kształcenia i doskonalenia w ciągu całego życia, otwarcia szerokim kręgom społecznym stałego dostępu do zdobywania nowej wiedzy i umiejętności, uznawania kompetencji zawodowych nabytych na drodze niekończącej się dyplomem; poprawy standardów nauczania/uczenia się, większej elastyczności i zróżnicowania oferty edukacyjnej oraz pozytywnej dyskryminacji ludzi mniej uprzywilejowanych społecznie.
  • Gospodarczą, z perspektywy której problem zmian dotyka organizacji życia gospodarczego, w tym procesu globalizowania się gospodarek, którego wyrazem jest swobodny przepływ różnych form kapitału, decentralizacja, konkurencja, nastawienie na efektywność i wydajność, elastyczność, liberalizm i indywidualizm; zmian w sferze pracy, w strukturze zatrudnienia, w formach zatrudnienia, zmian w zawodach; przechodzenia do gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwa informacyjnego, przygotowania do życia i pracy w warunkach konkurencji na rynku krajowym i konkurencji międzynarodowej.

Powyższa problematyka pozostaje otwarta z nadzieją, że Uczestnicy znacznie ją wzbogacą zgodnie z ich zainteresowaniami naukowymi.

Mamy nadzieję, iż wymiana myśli i refleksji podczas panelów dyskusyjnych stanie się źródłem nowych pomysłów i rozwiązań w podejmowanych kwestiach.

Przewidujemy obrady plenarne i pracę w zespołach problemowych. Pragniemy jednak większość czasu poświęcić na dyskusję nad zasygnalizowanymi problemami. Dlatego przygotowane przez Uczestników referaty i komunikaty, które będą w całości opublikowane, stanowić mogą podstawę do dyskusji.

Koszt udziału w konferencji wynosi 500 zł i obejmuje zakwaterowanie, wyżywienie, uroczystą kolację, materiały konferencyjne oraz publikację złożonych tekstów. Powyższą kwotę należy wpłacić na konto UKW: 92150013601213600186020000, z dopiskiem konferencja w Ciechocinku, do 30 marca 2014 roku.

Osoby pragnące uczestniczyć w konferencji proszone są o wypełnienie zgłoszenia i przesłanie na adres Zakładu Pedagogiki Pracy i Andragogiki UKW (ul. Jana Karola Chodkiewicza 30; 85-064 Bydgoszcz) lub pocztą elektroniczną na adres gerlach@ukw.edu.pl do 15 marca 2014 roku.

Korespondencję można też kierować na adres Sekretariatu Konferencji, który udziela wszelkich dodatkowych informacji:

Zapraszamy!