Koncepcja nauczania rozwijającego wg teorii L. S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka - 20-21 października 2015
Serdecznie zapraszamy na Seminarium Naukowe pt. Koncepcja nauczania rozwijającego
wg teorii L. S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka - podsumowanie projektu Akademickie Centrum Kreatywności nr 7/POIG/ACK/2014,które odbędzie się w dniach 20-21 października 2015 w Bydgoszczy w Bibliotece Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego przy ul. K. Szymanowskiego 3 (aula, I piętro).
Rejestracja uczestników seminarium jest obowiązkowa. Formularz zgłoszeniowy i inne niezbędne informacje znajdują się na stronie: www.ack.ukw.edu.pl.
Seminarium odbywa się z okazji zakończenia realizowanego przez zespól naukowo-badawczy UKW projektu badawczego pn. Akademickie Centrum Kreatywności.
Głównym zamierzeniem projektu było opracowanie (testowanie i popularyzacja) innowacyjnego modelu pracy nauczyciela/studenta z uczniem w oparciu o koncepcję Lwa S. Wygotskiego i J.S. Brunera. Obszarem badań uczyniono okres wczesnej edukacji i specyfikę przygotowania nauczyciela do pracy z dzieckiem w tym etapie, stanowiącym fundament dalszej edukacji. To właśnie pierwsze lata pobytu dziecka w szkole utrwalają nawyki myślenia i rozumienia, przesądzają o dalszej karierze ucznia. Nauczyciele I poziomu edukacji muszą być wsparciem dla dziecka w nauce kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów. Konieczna jest zmiana sposobu ich kształcenia, ich filozofii myślenia. Studenci-beneficjenci projektu uczestniczyli w cyklu warsztatów, podczas których rozwijali kompetencje „nauczyciela - kreatora nauczania rozwijającego”. Zostali przygotowani do rozwijania i wdrażania u dzieci myślenia twórczego, krytycznego, problemowego i projektowego. Rozwijali także umiejętność uczenia we współpracy oraz reagowania na potrzeby ucznia.
Podczas Seminarium zaprezentowane zostaną wnioski i rekomendacje, które powstały w oparciu o przeprowadzone badania.
Kierownikiem projektu ACK jest kierownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - prof. dr hab. Ewa Filipiak.
Unikatową grupę projektową ACK stanowiły 3 zróżnicowane zespoły: (1) zespół naukowo - badawczy Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, (2) zespół nauczycielek-interwencjonistek, (3) zespół studentów-beneficjentów kierunku Pedagogika Wczesnoszkolna Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Zespoły te utworzyły bazę dla konstruowania przestrzeni społecznej sieci uczenia się, dzięki której uczestnicy doświadczali autentycznego współtworzenia wiedzy w edukacyjnym działaniu, pogłębionego transferu pomiędzy Nowicjuszem (studentem) a Ekspertem (nauczycielem). Zaangażowane uczestnictwo studentów w projekcie przyczyniło się do zainicjowania zmiany ich filozofii edukacyjnej, rozumienia zmiany edukacyjnej, wejścia w rolę promotora zmian.
W czasie Seminarium badacze i eksperci przedstawią wyniki analiz w ramach trzech bloków tematycznych:
- Pierwszego dnia (20.10.2015) :
- Wprowadzenie merytoryczne/założenia projektu ACK
- Panel ekspercki I
- Rezultaty projektu
- Drugiego dnia (21.10.2015):
- Panel ekspercki II
- Podsumowanie seminarium i warsztaty
- Panel dyskusyjny dla grupy projektowej ACK
Udział w konferencji jest bezpłatny, liczba miejsc jest ograniczona.
Organizatorzy nie zapewniają noclegu i wyżywienia.
Rezultaty projektu zostaną zaprezentowane w raporcie i monografii.